Problemen bij het lezen van deze mail? Klik hier
6 september 2010
Light Vessel 2010: een intensieve competitie in IRC en CR

Om zowel de IRC als de CR zeilers tegemoed te komen werd dit weekend op twee verschillende banen gezeild. Op zaterdag zeilde de IRC eerst in bijna rechte lijn naar Zeebrugge. Onmiddellijk na aankomst konden zij al starten aan hun upwind downwind parcours. De oostelijke wind betekende dat het traject Breskens Zeebrugge volledig onder spi af te leggen was.
Voor de CR zeilers werd een baan uitgetekend die aan het spirak nog enkele lussen toevoegde met bijhorende manoeuvres.
De Light Vessel kan intussen gekoppeld worden aan een goed gevulde tent bij Clubhouse Alberta die op zaterdag ter beschikking stond en waar de zeilers werden gertrakteerd op een heerlijk diner. ( Het aplaus voor de Alberta-crew tijdens de prijsuitrijking spreekt boekdelen)
Zondag ging iedereen opnieuw het water op en om 10:55 klonk het eerste waarschuwinssignaal bij een stralende zon en 15 knopen wind uit oostelijke richting. De IRC klassen zeilden upwind downwindbanen voor de kust van Duinbergen terwijl de CR vloot tot bij Blankenberge voer onder spi om vervolgens aan de wind weer terug te keren tot voor het Zoute om onder spi weer te finishen.

Met de huidige combinatie kunnen zowel de IRC zeiler als de CR vloot zich perfect vinden in het bestaande format. En dit terwijl na afloop van de wedstrijd iedereen samen kan genieten van de "Light Vessel-sfeer".

 

RBSC Youth team zeilt eerste plaats in IRC 1

Dat het RBSC Youth team net op deze wedstrijd de eerste plaats mocht behalen is voor ieder van hen een mooie beloning. Onder leiding van sebastien Godefroid zeilden zij de Antilope naar een welverdiende eerste plaats in IRC1. Een jeugd team waar we hopelijk in de toekomst nog van zullen horen. Ze zijn er alvast weer bij op de Antwerprace.

Hoe zien de podia er uit op deze 57 ste editie?

In IRC 1 en 2 zien we een internatioonaal podium met Antilope (Grand Soleil 43 OT) op 1 gevolgd door de franse Marine Diffusion (First 34.7) op 2 en de nederlandse Windwanner (Comet 45S) op een derde plaats. 

In deze klasse eindigden drie schepen (de nummer 2 t.e.m. 4): Marine Diffusion, Windwanner en Manta Sailing van Michel Lefebvre met een gelijk aantal punten en dit na 7 manches. Dit geeft reeds aan hoe felbevochten de competitie was in deze klasse. 

In IRC 3 zien we op de eerste plaats General Tapioca die z'n lijst van overwinningen nog maar eens uitbreidt. Bayern Autoport behaalde een gelijk aantal punten maar belande op een tweede plaats. Hij werd gevolgd door Capella die de top drie vervolledigt.

In CR zien we NRJ-ball op één. Andiamo en Azzuro nemen de tweede en derde plaats in met een gelijk aantal punten. De Bounty van Peter Huysman zeilde zaterdag een eerste plaats maar zag z'n kansen ontnomen door het missen van een boei in hun coastal met een RAF als gevolg.

Conclusie na een weekend Light Vessel 2010:

Een weekend waarop zowel de IRC vloot als de CR zeilers konden genieten van intensief zeilen bij zomerse omstandigheden.
Een stevige competitie door het sterke deelnemersveld.
De nodige après-voile op zaterdag om voor de nodige ontspanning te zorgen.

Volgend jaar is er opnieuw een Light Vessel en we hopen jullie dan opnieuw te mogen verwelkomen. Be there!

 

Graag willen wij de Light Vessel  2010-sponsors bedanken:

GENISOL totale projectbegeleiding in afwerking van gebouwen

DOMUS ARTE renovatie en restauratie

AFINCO hoogwaardig schrijnwerk

 

CLEYDAEL Golf- en Country Club

VERHEYE DANNY Kraanwerk en transport

Royal Belgian Sailing Club
Website: www.rbsc.be
E-mail: info@rbsc.be